2010. január 23., szombat

Guba házilag

Amikor csütörtökön átbeszéltük a jövő heti menünket és a mákos gubához értünk, Viki azt kérdezi tőlem: "Akkor a gubatésztából hétfőn nagyobb adagot csinálhatunk, ugye?", amire én úgy néztem rá, mint egy Marslakóra. Miről bezsél, a kifliből hogy csinálunk nagy adagot? Erre felvilágosított, hogy a karácsonyi gubája milyen isteni lett, és ő gyúrta hozzá a gubatésztát. Nekem sem kellett több, az ilyen dolgokat nagyon csípem, mondtam, gyorsan csináljunk előre egyet fotókkal, hogy megosszuk veletek a gubakészítés titkait, plusz ezer éve beígértem kölköknek is, legalább ők is nyernek az ügyön.

Tudtátok egyébként, hogy a mák nagyon egészséges, a csontritkulás megelőzésében játszik nagy szerepet, sokat kellene enni belőle. Ezzel letudtuk a lelkiismeretfurdalást a kalóriákkal szemben, jöhet a guba!



Nálunk ilyen lesz a guba a jövő héten, a képekből meg látszik, hogy erre bárki képes, ne ijedjetek meg, mindenki nekiállhat otthon.
Gubatészta házilag (a mi családunknak én dupláznám az adagot):

40 dkg liszt
2 egész tojás
1 kk só
1 kk cukor
1,5 dl langyos tej
2,5 dkg élesztő
5-6 dkg olvasztott vaj+a kenéshez

1. Élesztőt a langyos tejben a cukorral felfuttatjuk.
2. Lisztbe beleütjük a tojásokat, hozzáadjuk a vajat, sót, felfuttatott élesztőt, és 5-6 perc alatt összegyúrjuk-dagasztjuk a tésztát.
3. A tésztacipót picit lisztezzük, majd langyos helyen duplájára kelesztjük.
4. A cipót felezzük, először az egyik feléből lisztezett deszkán 2 ujjnyi vastag rudat sodrunk.
5. A rudat felszeleteljük kb 1,5 cm széles szeletekre, kicsit kilapítjuk és sütőpapíros tepsire fektetjük egymás mellé őket.
6. Sütőt begyőjtjuk 160 fokra, légkeverésesen 140 fokra.
7. Megkenjük olvasztott vajjal a tetejüket, majd a tepsin még 30 percig kelesztjük.
8. Mehet a sütőbe kb 30-40 percre, amíg halvány barna nem lesz (inkább szárítani kell, nem sütni).
9. Kivesszük, majd szokásos módon langyos vaníliás cukros tejbe áztatjuk, porcukros mákkal szórjuk, megsütjük. Én szoktam a tetejére vajdarabkákat tenni a sütéshez, mert úgy szépen pirul a teteje.

1 megjegyzés:

Zsófi írta...

Jézusom, csak a családom meg ne lássa! Eddig is heti rendszerességgel kellett gubát csinálnom, de elment kifliből vagy Győri gubarúdból (vagy mi a neve..). De ha ezt meglátják...